اهمیت کتاب در شخصیت و زندگی انسان و رشد خانواده
انجمن مهندسی علوم وصنایع غذایی دانشگاه سنا

مقدمه: 

نقش و اهمیت کتاب و کتابخوانی از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌گردد و تا عالیترین سطح تحصیلات دانشگاهی و بلکه در همه زمینه ها و مراحل مختلف زندگی نمود پیدا کرده و برجسته می باشد. در دنیای امروز کتاب می تواند به عنوان یک وسیله مطمئن و کار آمد در بهینه سازی فضای فرهنگی جامعه مورد استفاده قرار گیرد. تجربه جهانی نشان می دهد که رشد و توسعه تمدن ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد. باید تأکید کرد که علیرغم رشد رسانه های گوناگون جمعی تاکنون هیچ رسانه ای نتوانسته است نقشی را که کتاب در رشد تمدنها داشته است، ایفا نماید.

 

سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی: 

رهبر معظم انقلاب در جلسه ای با حضور مسئولان و اقشار فرهنگی در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی فرمودند: امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند، اگرکه انس با کتاب رواج یابد، کتاب‌خوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت و رسیدن به تعالی در زندگی خواهد شد، که بخش عظیمی از مشکلات و چالشهای خانوادگی را بوسیله آن می توان مرتفع نمود و از این حیث و نه تنها جوانان، که همه نسل‌ها و قشرها به دلخواه و شوق، بدان رو خواهند آورد. همچنین ایشان فرمودند: اینک فرصت بی نظیری از حکومت دین و دانش بر ایران پدید آمده است که باید از آن در جهت اعتلای فکر و فرهنگ این کشور بهره جست.

 

 

راه‌ها و شیوه‌های ترویج کتاب و کتاب خوانی: 

راهها و روشهای زیادی برای جذب و جلب افراد به مطالعه وجود دارد تا بتوان آنها به کتاب و کتابخوانی ترغیب و تشویق نمود که در این بخش به چند روش اشاره می گردد:

 

  • با برگزاری مسابقات کتابخوانی و ایجاد فضای رقابتی همراه با اختصاص جوایز برای کتابخوان‌ها می‌توان گرایش افراد را به مطالعه بیشتر کرد و این گونه مسابقات باید از روی اصول و سنجیده برگزار شود که این، زمینه‌ساز عده‌ای زیادی از افراد به مطالعه خواهد شد.

 

  • با گزیده‌نویسی و خلاصه‌سازی کتب حجیم و قطور مردم را به مطالعه چکیده آنها ترغیب کرد که اغلب به خاطر گرفتاری و نداشتن فرصت کافی از مطالعه باز می‌مانند، وقتی که آثار خوب، مفید و ارزنده خلاصه گردد می‌تواند، رغبت بعضی از افراد به مطالعه را افزایش داده و در امر کتاب و کتابخوانی موثر باشد.

 

  • با فراهم کردن امکانات و فرصت‌های تشویقی و ترغیبی مانند هدیه کردن کتاب در ایام و مناسبت های سال یا برگزاری قرعه کشی میان خریدارن کتاب در نمایشگاهها و فروشگاه‌های کتاب می توان علاقه به کتاب و کتابخوانی را در آحاد جامعه ایجاد نمود.

 

  • اضافه نمودن کتاب‌های تازه و جدید به مجموعه‌ کتب کتابخانه‌ها که این امر گوارا و دلنشین بوده و حیات و پویایی کتابخانه را تامین و تضمین می‌کند، و باعث فزونی بخشیدن میل افراد به کتابخوانی خواهد شد و این امر در واقع همان ضرورت تقویت کتابخانه ها می باشد.

 

نتیجه: 

و در انتها می توان اینطور گفت که اگر بتوان اقشار مختلف مردم را از طرق منطقی و اصولی به کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کرد و استعدادهایی که در جامعه بصورت بالقوه می باشند را شناسایی کرد، می‌توان به توسعه و پیشرفت خانواده ها و در نتیجه کشورمان عزیزمان ایران و در نهایت جامعه اسلامی امیدوار بود. بــه امــیـد آنــروز...

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال توسط انجمن علمی صنایع غذایی